onsdag 23 juni 2010

en liten tankeställare


När tiden ändå fanns till tar jag tillfället i akt att skriva nu. Jag, Anna och Carro var ute en stund nu på förmiddagen för att vänja oss vid den här "rollen" vi har fått. Ni kommer då inte missa oss är en sak som är säker, orangea arbetsbyxor och gröna tshirts (som ni ser på bilder här till vänster)

Vad jag har fått för mig verkar det lite oklart utåt vad vi håller på med. Vi har alltså fått den här feriepraktiken för att försöka få er Skellefteåbor (kanske sträcker det sig längre, vem vet?) att förstå problemet med nedskräpning. Nu de första dagarna har vi mest fått läsa på lite om just... skräp. Har faktiskt lärt mig mycket mer än vad jag kunde innan, visste ni t.ex. att det tar en MILJON år för naturen att bryta ner glas? En liten tankeställare va, då det för oss tar någon minut att gå in på ICA och panta den, eller istället slänga den i en sopkorg. På vår vandring genom stan nu idag märkte vi förresten en "soptunna" som iaf. jag inte lagt märke till förr, utanför Citykiosken, där man kan t.ex slänga matavfall, metall och var det glas jag minns? Tycker det är en oerhörd positiv förbättring, då nu alla kan, utan att egentligen behöva anstränga sig, slänga sitt skräp i rätt "fack". Nog vet jag att det kanske inte kommer att bli en gigantisk skillnad, men bara det där lilla kan hjälpa till, om varje individ gör sitt så sparar kommunen in massor med pengar som sedan kan gå åt till att t.ex. bygga ett nytt badhus.

"I dag vet inte majoriteten av svenska kommuner hur mycket nedskräpningen egentligen kostar. Det kostar skattebetalarna 20 öre att tömma ett papper från en papperskorg och 3:40 kronor att plocka upp det från gatan enligt en undersökning från Uppsala kommun Det rör sig om ett antal miljoner. Per kommun."

källa: http://www.dn.se/debatt/foretagen-bar-sjalva-ansvar-for-offentlig-nedskrapning-1.563562

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar